Sebelum akhir tahun 1960-an, hampir tidak ada animasi berorientasi dewasa yang dihasilkan. Pengecualian yang ketara ialah Eveready Harton pendek dalam pornografi di Buried Treasure (1928), yang mungkin dibuat oleh animator terkenal untuk pesta peribadi untuk menghormati Winsor McCay, dan tidak ditayangkan secara terbuka sehingga akhir 1970-an. Selepas tahun 1934, kod Hays memberi peluang kepada pembuat filem di Amerika Syarikat untuk melepaskan bahan berisiko, hingga kod tersebut digantikan oleh sistem pemeringkatan filem Motion Picture Association of America pada tahun 1968. Manakala pengaturcaraan televisyen animasi telah membuat kebanyakan orang menganggapnya sebagai media untuk hiburan kanak-kanak atau keluarga, animasi teater moden terbukti sebaliknya.
Boleh dikatakan, nada falsafah, psikologi, dan sosiologi khas TV Peanuts relatif berorientasi dewasa, sedangkan yang istimewa juga menyenangkan untuk kanak-kanak. Pada tahun 1969 pengarah Bill Mendelez memperluas kejayaan penggantian ke pawagam dengan A Boy Named Charlie Brown. Tindak lanjut teater Snoopy Come Home (1972) adalah kegagalan box-office, walaupun mendapat tinjauan positif. Race for Your Life, Charlie Brown (1977) dan Bon Voyage, Charlie Brown (dan Don't Come Back !!) (1980) adalah satu-satunya filem aspek animasi tradisional teater untuk Kacang Tanah, sedangkan rancangan TV berterusan sehingga 2011.
Gambar 002B | Tweety yang masih belum disebutkan namanya debut dalam A Tale of Two Kitties (1942) | Pengarang / Domain awam yang tidak diketahui
Pengarang : Daniel Mikelsten
Ulasan
Catat Ulasan